Smutná správa o bratislavskej MHD

Autor: Marko Salini | 17.10.2015 o 0:00 | (upravené 21.10.2015 o 9:16) Karma článku: 13,00 | Prečítané:  19988x

Som smutný. Som veľmi smutný a takmer dennodenne krútim hlavou nad tým, ako je toto vôbec možné v našom hlavnom meste. Keby to tak bolo v ktoromkoľvek inom meste na Slovensku, moje rozčarovanie by nebolo až také veľké.

Navštívil som tento rok poľské mestá Varšavu a Krakov. Ale i známe maďarské turistické stredisko Siófok. Veľmi milo ma prekvapilo, akým spôsobom si obyvatelia mesta, ale najmä turisti, môžu kúpiť cestovný lístok na MHD. Máte len drobné? Nevadí, kúpite si lístok na zastávke v automate alebo v autobuse. Akurát ste dorazili na zastávku v momente, kedy prichádza aj autobus a vy si nestíhate kúpiť lístok v automate na zastávke? Nevadí, pokojne nastúpte do autobusu, vodič Vám lístok vďačne predá. Máte len bankovky? Aj to je v poriadku. V Krakove aj Varšave sa v každom autobuse nachádza automat, ktorý berie aj bankovky. A keď nemáte pri sebe hotovosť? Nemajte strach. Bez problémov môžete použiť svoju platobnú kartu priamo v autobuse, ale i v automate na zastávke. Stačí si len z ponuky vybrať lístok, priložiť platobnú kartu a zaplatiť za lístok bezkontaktne. A čo ak náhodou nemáte pri sebe ani hotovosť a ani kartu? Stačí vytiahnuť mobilný telefón, naťukať číslo, poslať SMS a máte to.

V Maďarsku na Balatone môžete formou SMS dokonca platiť aj za parkovanie a to tak, že pri príchode pošlete SMS s Vašou ŠPZ a pri odchode spravíte to isté. Čas medzi príchodom a odchodom sa znásobí s cenou za jednu hodinu. Fantastické. Túto službu som využil každý deň. Už keď spomínam Maďarsko, dovolím si pridať ešte jednu maličkosť, ale dôležitú. Akosi sme pozabudli na kúpu diaľničnej známky a spamätali sme sa pár minút pred odchodom. Keď som začal googliť koľko stojí diaľničná známka v Maďarku, natrafil som pri tom na skvelú informáciu, že sa dá kúpiť aj online alebo formou SMS. Elektronickú známku som si zakúpil asi za 2-3 minútky, prišla mi na mail, stiahol som si ju do mobilu a mohli sme pokojne vyraziť na cesty. Asi takto nejako má vypadať informatizácia spoločnosti. Maďari a Poliaci sú v tomto ďaleko pred nami a ja im to úprimne závidím.

 

No a teraz sa poďme pozrieť na to, čo zažije návštevník Bratislavy, keď tu príde po prvýkrát. To, aký pohľad sa mu naskytne po príchode vlakom alebo autobusom na Hlavnú železničnú a autobusovú stanicu, radšej ani nekomentujem. To je na samostatný blog. Zahraničný turista alebo Slovák z iného mesta vystúpi z vlaku alebo autobusu. Príde na zastávku a začne sa rozhliadať, ako to tá naša MHD funguje. Lístok na autobus, alebo na električku sa mu podarí kúpiť len v tom prípade, ak má drobné v eurách. Ak si náhodou ešte nevymenil svoju menu za eurá, má problém. Môžu ho mať hneď Česi, Maďari, Poliaci a Ukrajinci. Na každej zastávke sa na Vás usmievajú „krásne moderné“ žlté automaty na lístky, ktoré si môžete kúpiť len v tom prípade, ak máte eurá v minciach. Automat neberie bankovky. Automat neponúka možnosť kúpiť si lístok platobnou kartou.

Mnoho turistov si myslí, že si kúpia lístok po nastúpení do autobusu, ako je tomu štandardom aj v iných hlavných mestách. Aj v tomto prípade ich bude čakať obrovské sklamanie. V interiéri autobusu je tak maximálne stroj, ktorý Vám označí lístok, ktorý ste si museli kúpiť na zastávke. Lístok Vám nepredá ani vodič. V autobuse bohužiaľ nenájdete podobné automaty ako v Krakove, či Varšave. Ostáva už len posledná možnosť. Každého by v tomto prípade napadlo kúpiť lístok formou SMS. Smola! Lístok formou SMS si kúpite len v prípade, ak máte slovenského mobilného operátora. Mal som nedávno v Bratislave návštevu zo zahraničia a pýtali sa ma, ako funguje MHD. Vysvetlil som im, že musia mať vždy pri sebe veľa drobných, inak nech radšej ani necestujú, milí a prívetiví bratislavskí revízori by sa už postarali o ich nezabudnuteľný zážitok. 

A tak ma napadlo, veď si môžu kúpiť lístok formou SMS. Nebol som si však stopercentne istý a tak som v duchu hesla „dôveruj, ale preveruj“ zavolal na Dopravný podnik Bratislava, aby som si to preveril. Pýtam sa pani, či si môžu aj zahraniční turisti kúpiť lístok formou SMS. Odpoveď bola asi takáto: „Bohužiaľ, pre zahraničných turistov momentálne neexistuje takáto možnosť. Nie je to technicky možné a ak by aj áno, bola by to asi veľká investícia.“ Neveril som vlastným ušiam. Pri dnešných technológiách že nie je niečo takéto možné v Bratislave zrealizovať? A ako je možné, že napr. v Maďarsku to funguje? Sme naozaj až tak pozadu oproti Maďarsku a Poľsku? Alebo je problém niekde inde? Oznámil som správu svojim zahraničným priateľom a v tom momente som sa za naše hlavné mesto veľmi hanbil.

Záver je asi taký, že ak nemáš drobné v eurách, bratislavskou MHD-čkou ani necestuj. Môže Vás to vyjsť dosť draho, cca 40 EUR. Zažil som to na vlastnej koži. Mal som kúpený 70 minútový SMS lístok. Keď sme dorazili na konečnú zastávku, začali revízori kontrolovať lístky. Ten môj sa potešil a povedal mi, že už neuveriteľné 3 minúty nie je platný a tak mi dal pokutu 40 EUR. Bol som ešte mladý a sprostý a pokutu som zaplatil. Dnes by som to asi riešil inak. Revízor dal pokutu človeku, ktorý mal kúpený lístok. Nebol som čiernym pasažierom, mal som len tú smolu, že som sa o 3 minúty prepočítal.

V tejto súvislosti by som rád spomenul ešte jednu záležitosť, ktorá neteší ani nášho nového pána primátora Nesrovnala. Nedávno v rozhovore pre denník SME spomínal, že veľkým problémom Bratislavy sú občania, ktorí tu žijú a pracujú, ale neplatia dane Bratislave, keďže tu nemajú trvalý pobyt. No, musím sa priznať, že patrím medzi nich aj ja. Povedzte mi, kto by si dal dobrovoľne zmeniť trvalý pobyt, aby si kvôli tomu musel meniť toľko dokladov a absolvoval celú byrokratickú tortúru? Odpoveď som opäť našiel vo Varšave a dávam ju pánovi primátorovi do pozornosti pre inšpiráciu. Varšavský primátor našiel spôsob, ako motivovať ľudí. Povedzme, že mesačník na MHD vo Varšave stojí  napr. 30 EUR. Je to cena pre tých, ktorí nemajú trvalé bydlisko vo Varšave. Ale ak si ho zmeníte, zaplatíte cca o 30 percent nižšiu sumu. A to už stojí za zváženie. Som presvedčený o tom, že ak chceme od ľudí, aby sa správali tak, ako chceme aby sa správali, musíme ich vedieť nejako motivovať.

Nedávno som videl v televízii reportáž, v ktorej zaznela informácia, že na Slovensko a do Bratislavy chodí z roka na rok viac a viac turistov. To je pekné, to nás všetkých teší. Ale záleží nám vôbec na tom, aké pocity a dojmy si od nás odnášajú? No mne na tom záleží a bol by som rád, keby sa už konečne niekto začal tejto otázke venovať. Čo tak pán primátor, alebo poslanci mestského zastupiteľstva? Kto iný, ak nie oni? Možno sa už tomu niekto venuje a ja len nie som informovaný. Ak je to tak, ospravedlňujem sa a budem rád ak ma o tom niekto informuje.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?